Facebook
Facebook

Arie Barokowe. Wiosna Barokowa 4/4


Arie Barokowe. Wiosna Barokowa 4/4: Jarosław Kitala – baryton, Zespół Ludzie Renesansu: Bartłomiej Balcerzak -skrzypce barokowe, Karolina Habało -skrzypce barokowe, Aleksandra Rybak-Żymła -wiolonczela barokowa, Hanna Balcerzak -klawesyn.


W Pałacu w Rybnej znakomity śpiewak, baryton - Jarosław Kitala wykona arie kompozytorów polskich oraz G.F.Haendla - ulubionego kompozytora artysty. Jarosławowi Kitali towarzyszyć będzie zespół muzyki dawnej "Ludzie renesansu".

W programie:

S.S. Szarzyński – Trio Sonata D-dur,  J.I. Daniecki - Retarda gradum natura, E. Brikner - "Vesperae in C pro toto anno" - Nisi Dominus, J.S.Bach - Sonata A-dur BWV 1015, G. F. Handel - "Alcina" - Pensa a chi geme d'amor piagata, G. F. Handel - "Rinaldo" - Basta che sol tu chieda, G. F. Handel - "Giulio Cesare" - Dal fulgor di questa spada, H. Purcell – Trio Sonata B-dur ze zbioru "Twelve Sonatas of three Parts", G. F. Handel- "La Resurezione" - Caddi, è ver, G. F. Handel - "Joshua" - See, the the raging flames arise

Jarosław Kitala - baryton, absolwent klasy śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Opera Studio przy Opéra National du Rhin w Strasbourgu. Laureat i finalista prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. Ady Sari w Nowym Sączu, Adama Didura w Bytomiu, przesławnego konkursu w hiszpańskim Bilbao czy elitarnego konkursu opery barokowej w Innsbrucku, w Austrii.Absolwent klasy śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Opera Studio przy Opéra National du Rhin w Strasbourgu; laureat i finalista prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. Ady Sari w Nowym Sączu, Adama Didura w Bytomiu, przesławnego konkursu w hiszpańskim Bilbao czy elitarnego konkursu opery barokowej w Innsbrucku, w Austrii. Prowadzi aktywną działalność artystyczną; śpiewa koncerty o szerokim zakresie repertuarowym i stylistycznym: recitale kameralne, spektakle oraz koncerty operowe i oratoryjno-kantatowe. W programie posiada liczne partie solowe pozycji operowych i oratoryjnych; partie tytułowe i pierwszoplanowe m.in. w operach: „Alceste” J. B. Lully’ego, „Dido and Aeneas” H. Purcella, „Rinaldo”, „Giulio Cesare” G. F. Handla, „Il matrimonio segreto”, „L’italiana in Londra” D. Cimarosy, „Le nozze di Figaro”, „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, „Il barbiere di Siviglia”, „La cambiale di matrimonio” G. Rossiniego i inne, oraz w muzyce oratoryjnej, jak: „Rappresentazione di Anima et di Corpo” E. Cavalieriego, „Completorium”, „Litaniae De Providentia Divina” G.G. Gorczyckiego, „Juditha Triumphans” A. Vivaldiego, „Messiah”, „Jephte”, „Samson”, „Judas Maccabaeus” G. F. Handla, „Magnificat”, „Weihnachts-Oratorium”, „Johannes-Passion” J. S. Bacha, „Te Deum” M. A. Charpentiera, „Die Schöpfung”, „Jahreszeiten”, „Stabat Mater” J. Haydna, „Requiem”, „Krönungmesse”, „Vesperae solennes” W. A. Mozarta, „IX Symfonia”, „Missa in C” L. van Beethovena, „Stabat Mater”, „Petite Messe Solennelle” G. Rossiniego, „Christus”, „Via crucis” F. Liszta „Oratorio de Noël” C. Saint-Saensa, „Requiem” G. Faure,”Stabat Mater” K. Szymanowskiego, „Magnificat” W. Kilara, „Beatus vir”,”III Symfonia Kopernikowska” H. M. Góreckiego, „Belshazzar’s Feast” W. Waltona i wiele innych. Jako solista występował z wieloma uznanymi zespołami muzycznymi oraz ich wybitnymi kierownikami. Współpracował m. in. z Les Talens Liriques, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia, Narodową Orkiestrą Filharmoniczną w Odessie, Orquestra Barocca de Sevilla, Orchestre Symphonique de Mulhouse, Orchestre Mozart de Toulouse, Irish Baroque Orchestra, Orkiestrą Kameralną Aukso, zespołem muzyki dawnej Accademia dell’Arcadia, zespołami Filharmonii Śląskiej, Krakowskiej, Sudeckiej, Zabrzańskiej, Słupskiej, Toruńskiej, Zamojskiej, Zielonogórskiej, Jeleniogórskiej, zespołami Opery Śląskiej i Krakowskiej, Teatru La Monnaie w Brukseli, Opéra National du Rhin w Strasbourgu, Opéra National de Lorraine w Nancy, Teatro Real w Madrycie, Opery Nova w Bydgoszczy, Krakowskiej Opery Kameralnej, Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie, Teatru Muzycznego w Poznaniu i innymi. Na zagranicznych scenach operowych pracował z jednymi z najwybitniejszych, współczesnych dyrygentów i reżyserów nazwisk takiej rangi co: Christophe Rousset, Hartmut Haenchen, Daniele Callegari, Constantin Trinks, Ivor Bolton, Rani Calderon, Marc Soustrot, Antonino Fogliani, Robert Carsen, David Alden, Olivier Py, Mariame Clément, Laurent Pelly, Marie Eve Signeyrole, Valentina Carrasco i wieloma innymi. W swoim dorobku ma również uczestnictwo w wielu cenionych festiwalach i wydarzeniach muzycznych, takich jak.: Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Chopin i Jego Europa w Warszawie , Le Festival de Saint Maximin w Marsylii, Colmar fête le Printemps, Generation Baroque, Festival international de Colmar, Fun and Classic w Nowym Sączu, Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, i.t.d. czy Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, którego jest także współorganizatorem i działa jako dyrektor artystyczno-programowy. Partycypował w kilku projektach fonograficznych, dokonując nagrań płytowych z muzyką polską. Na swoim koncie posiada również udział w dużych realizacjach wideo transmitowanych m.in. przez France Télévision.

Ludzie renesansu - to śmiała i oryginalna inicjatywa grupy przyjaciół, zawodowych muzyków i pasjonatów szeroko pojętej tzw. muzyki dawnej. Spiritus movens całego eksperymentu oraz jego podstawę osobowo-zespołową stanowi para charyzmatycznych artystów - Hanna Balcerzak oraz Jarosław Kitala, od dawna regularnie ze sobą współpracujących przy okazji licznych różnych projektów, popularyzujących tę dziedzinę sztuki, będącą obiektem ich wspólnej twórczej fascynacji. Kontrowersyjna i z pozoru zabawna nazwa przedsięwzięcia w oczywisty sposób nawiązuje do wszechstronnych, również tych pozamuzycznych, zainteresowań zogniskowanych tu osób, oraz ich niezwykłego zamiłowania do epok historycznych, zwłaszcza okresów renesansu i baroku właśnie.

Bartłomiej Balcerzak- skrzypek,Ukończył  Akademię Muzyczną  im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec ad. Tomasza Bartosiaka. Jest skrzypkiem zespołu Negev. Występuje z żoną, Hanną Balcerzak (pianistką i klawesynistką) wykonując muzykę zarówno na skrzypcach barokowych jak i współczesnych. Muzyczne pasje rozwija na wielu poziomach, doskonaląc się w improwizacji oraz rozszerzając swoje umiejętności o zagadnienia dotyczące historycznego  wykonawstwa muzyki dawnej. Oprócz działalności koncertowej prowadzi klasę skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. I. J. Paderewskiego w Tarnowskich Górach.

Karolina Habało studiowała skrzypce barokowe na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Krakowie u Zbigniewa Pilcha, Agnieszki Świątkowskiej, Lucy van Dael i Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz w Konserwatorium w Palermo u Enrico Onofriego. 4-letni okres studiów we Włoszech miał ogromny wpływ na jej rozwój muzyczny i humanistyczny. Była uczestnikiem kilku ważnych międzynarodowych programów dla młodych muzyków, takich jak Generation Baroque (jako koncertmistrz), Académie baroque européenne d'Ambronay, Academia Montis Regalis, OAE Experience Academy, Britten Pears Young Baroque Orchestra. Brała także udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. u Alessandro Tampieriego, Elisy Citterio, Fabio Biondiego czy Sigiswalda Kujikena. Wierzy, że w kształtowaniu własnego stylu bardzo ważne jest czerpanie doświadczenia i wiedzy z jak największej ilości źródeł. Koncertuje w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Włoszech, na Litwie i Ukrainie. Od 2018 roku jest pracownikiem Warszawskiej Opery Kameralnej w zespole instrumentów historycznych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Jednym z najważniejszych projektów muzycznych jest założona przez nią w 2016 roku w Krakowie orkiestra barokowa CORNU COPIAE. Oprócz muzyki kocha podróże, taniec, góry i ciszę.

Aleksandra Rybak- Żymła -wiolonczelistka, urodzona w Lublinie, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Koninklijk Conservatorium w Hadze w klasie wiolonczeli barokowej Lucii Swarts. Studiowała także muzykologię na KUL.W latach 2014-2015 była członkiem Theresia Youth Baroque Orchestra działającej we Włoszech. W 2014 r. rozpoczęła współpracę z zespołem Aetas Baroca, od 2017 współtworzy kwartet smyczkowy na historycznych instrumentach Fibonacci Kwartet. Grę na wiolonczeli barokowej doskonaliła u takich pedagogów jak Alison McGillivray, Christophe Coin, David Simpson, Jaap ter Linden, Bruno Cocset, Balazs Mate, Hidemi Suzuki. Od 2016 r. jest wiolonczelistką Zespołu Muzyki Dawnej Filharmonii Lubelskiej a od 2018 roku Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Współpracuje z orkiestrami barokowymi Famd.pl czy Kore Orchestra.

Hanna Balcerzak - klawesynistka, pianistka. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof.Leszka Kędrackiego (1999) oraz w klasie fortepianu prof.Marka Drewnowskiego (2000). Swoje umiejętności doskonaliła podczas mistrzowskich kursów w kraju i za granicą, współpracując ze znakomitymi artystami, takimi jak:Maggie Cole, Emma Kirkby, Elena Riu, Colin Tilney, Ketil Haugsand, Naum Sztarkmann, Laurence Cummings, Czesław Stańczyk. Jest laureatką nagrody głównej V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J. Hofmanna i I.J. Paderewskiego w Nałęczowie, otrzymała stypendia Fundacji im. Józefa Hofmanna, dwukrotnie Dartington International Summer School oraz The Ringve Museum w Trondheim. Artystka jest zapraszana do udziału w festiwalach, m.in.: St.Olav Festival, Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego, Międzynarodowy festiwal Muzyki Organowej i ameralnej w Leżajsku, Gliwicki Festiwal Bachowski, Muzyka w zabytkowych kościołach i wnętrzach Księstwa Nyskiego, Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej, Wiosna barokowa w Pałacu w Rybnej oraz w cyklach koncertowych, m.in.: Dla miłośników i dla znawców (Uniwerytet Muzyczny im. F.Chopina w Warszawie),Organy, Klawesyn i Muzyka Dawna oraz Musica Moderna (Akademia Muzyczna w Łodzi), Julitta Sleńdzińska in memoriam (Galeria Sleńdzińskich w Białymstoku). Współpracowała z cenionymi orkiestrami, m.in.: NOSPR w Katowicach, Cameratą Impuls, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz dyrygentami, takimi jak: Anna Szostak, Małgorzata Kaniowska, Paul Esswood, Paul Goodwin, Mirosław Jacek Błaszczyk, Robert Kabara. W jej dorobku fonograficznym znajduje się płyta Composizioni di perla, wydana w 2015 roku przez Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Album obejmuje utwory klawesynowe mistrzów baroku: Jana Sebastiana Bacha (Koncert D-dur BWV 972, Concerto nach Italienischem Gusto BWV 971, Koncert d-moll BWV 974), Domenica Scarlattiego (Sonata A-dur L 495, Sonata d-moll L 413, Sonata d-moll L 422, Fuga g-moll „Kocia Fuga” L499) oraz Antonia Solera (Fandango R.146). Od 1993 roku ze swoją siostrą bliźniaczką - Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz tworzy duety: fortepianowy i klawesynowy (Duo Siostry Gajeckie). W projektach związanych z muzyką dawną współpracuje z barytonem Jarosławem Kitalą. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce, Niemczech, Francji, Norwegii, Anglii oraz w Stanach Zjednoczonych. Od 2019 roku jest koordynatorem artystycznym Festiwalu Wiosna Barokowa w Pałacu w Rybnej, w Tarnowskich Górach.      

Bilety w cenie normalny 15 zł, ulgowy 10 zł dostępne w dwóch formach: w recepcji Pałacu w Rybnej lub po dokonaniu przelewu na konto (nr konta: 12 2490 0005 0000 4520 4256 1948 - prosimy podać: nazwisko, Wiosna Barokowa z numerem koncertu i liczbę biletów).

26 maja

26
maja

niedziela, godz. 18.00, bilety w cenie 15zł

KoncertSondre Høymer  – gitara klasyczna, Jarosław Meisner-puzon, Mateusz Meisner - fortepian

1 czerwca

1
czerwca
01-02
Warsztaty Suzuki
 

2 czerwca

2
czerwca

niedziela, godz. 12.00, wstęp 5 zł

Cykl koncertowy Rybna Dzieciom- koncert 4/10



12 czerwca

12
czerwca

środa, godz.19.00, wstęp wolny

Koncert studentów Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

W programie utwory: Haydna, Schumanna, Panufnika, de Falli, Blocha

23 czerwca

23
czerwca

23.06-28.06

X Mistrzowskie kursy dla pianistów

prowadzenie: dr Marian Sobula (AM Kraków) oraz Anna Miernik (asystent)

1 lipca

1
lipca

01.07-07.07

X mistrzowskie kursy dla solistów skrzypcowych,

prowadzenie: prof. Antoni Cofalik i Marta Lelek, Mauricio Silva (akompaniament)

7 lipca

7
lipca

niedziela, godz. 18.00

Taniec życia. Cykl koncertowy Dwa nurty 2/6

Ewa Rzetecka- Niewiadomska - klawesyn
Hubert Niewiadomski – baryton
Piotr Oczkowski - prowadzenie koncertu
Krzysztof Sztekmiler- realizacja dźwięku

7 lipca

7
lipca

07.07-11.07

X Mistrzowski kurs klawesynowo-kompozytorski

prowadzeni: dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (AM Łódź) – klawesyn, dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska (AM Łódź) - klawesyn, basso continuo, dr hab. Artur Zagajewski (AM Łódź) – kompozycja

13 lipca

13
lipca

sobota, godz. 18.00

„Młodości! dodaj mi skrzydła!”. Cykl koncertowy Dwa nurty 3/6

Uczestnicy X Kursu „Mistrz i uczeń”
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz
- prowadzenie koncertu

20 lipca

20
lipca

20.07-27.07

X Mistrzowskie kursy dla zespołów smyczkowych i solistów (duety, tria i kwartety smyczkowe, skrzypkowie, altowioliści,wiolonczeliści)

prowadzenie: Royal String Quartet (Izabela Szałaj-Zimak, Elwira Przybyłowska, Paweł Czarny, Michał Pepol)

21 lipca

21
lipca

niedziela, godz. 12.00, wstęp 5 zł

Cykl koncertowy Rybna Dzieciom- koncert 5/10

Royal String Quartet 


29 lipca

29
lipca

29.07-02.08

Wakacje Artystyczne w Pałacu w Rybnej

prowadzenie: Marzena Kobryń i Magdalena Łazar - Massier

19 sierpnia

19
sierpnia

19.08-22.08

X Mistrzowskie Warsztaty Fagotowe

prowadzeni: dr hab. Paweł Solecki (AM Kraków), dr hab. Marek Barański (AM Katowice)

25 sierpnia

25
sierpnia

25.08-28.08

X Mistrzowskie kursy dla klarnecistów

prowadzenie: prof.dr hab Roman Widaszek (AM Katowice), dr hab. Jakub Bokun (AM Wrocław), dr hab. Grzegorz Wieczorek (AM Gdańsk), dr Igor Frantisam (Uniwersytet w Ostrawie)

25 sierpnia

25
sierpnia

niedziela, godz. 12.00, wstęp 5 zł

Cykl koncertowy Rybna Dzieciom- koncert 6/10

2 września

2
września

02.09-08.09

X Mistrzowskie kursy dla flecistów

prowadzenie: dr hab Agata Igras (UMFC Warszawa)

15 września

15
września

niedziela, godz.18.00, wstęp 10 zł

Cykl koncertowy Opowieści muzyczne - koncert 3/5  

"Narodziny sonaty - muzyka na trio harfowe"


15 września

15
września

niedziela, godz. 12.00, wstęp 5 zł

Cykl koncertowy Rybna Dzieciom- koncert 7/10

Lorien Trio: Alicja Molitorys - flet,Agnieszka Kaczmarek-Bialic - harfa, Aleksandra Batog - altówka

22 września

22
września

niedziela, godz. 18.00

„Klawesyn jako instrument towarzyski”.Cykl koncertowy Dwa nurty 4/6

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i zaproszeni goście
Piotr Oczkowski - prowadzenie koncertu
Krzysztof Sztekmiler - realizacja dźwięku

6 października

6
października

niedziela, godz.18.00, wstęp 10 zł

Cykl koncertowy Opowieści muzyczne - koncert 4/5  

"Mała i Wielka Nocna Muzyka"  

Informator kulturalny

Aby wpisać się na listę informatora skorzystaj z poniższego formularza.

Imię i nazwisko:

adres e-mail:

captcha