Facebook
Facebook

Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej

 

 

Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej powstało jako hołd złożony wybitnej polskiej klawesynistce światowej sławy Elżbiecie Chojnackiej. Prowadzone jest przez spadkobierczynię Artystki, dr Aleksandrę Gajecką-Antosiewicz. Celem działalności Centrum WMK im. E. Chojnackiej jest zachowanie integralności spuścizny artystycznej i naukowej Elżbiety Chojnackiej, kultywowanie tradycji wykonawstwa muzyki klawesynowej oraz propagowanie muzyki XX i XXI wieku. Inicjatywa wspierana jest przez Stowarzyszenie Gorczycki.pl, Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz Związek Kompozytorów Polskich.


Mecenat nad Centrum sprawują:
Pałac w Rybnej
Gmina Tarnowskie Góry
Andrzej Łączyński

 

https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/
 
https://polmic.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5555:centrum-wspolczesnej-muzyki-klawesynowej-im-elzbiety-chojnackiej&catid=83&Itemid=196&lang=pl
 
https://www.polmic.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5555:elzbieta-chojnacka-center-for-contemporary-harpsichord-music&catid=83&Itemid=196&lang=en
 
https://www.polskieradio.pl/8/410/Artykul/2159914,Strazniczka-pamieci-o-Elzbiecie-Chojnackiej
 
https://www.facebook.com/centrumchojnackiej/?modal=admin_todo_tour


________________________________

Elżbieta Chojnacka

„Cesarzowa współczesnego klawesynu” [Le Monde]
„Wanda Landowska dzisiejszej muzyki” [Franfurter Allgemaine]
„Demiurg współczesnego klawesynu” [Andrzej Chłopecki]

Elżbieta Chojnacka urodziła się 10 września 1939 w Warszawie jako córka cenionej pianistki Edwardy Chojnackiej. W 1961 roku zdobyła I nagrodę na I Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi w kategorii zespołów kameralnych, grając na klawesynie. W 1962 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w klasie fortepianu Margerity Trombini-Kazuro. Naukę kontynuowała na klawesynie w Paryżu, u Aimée van de Wiele (uczennicy Wandy Landowskiej). W 1968 wygrała Międzynarodowy Konkurs Giovanni-Battista Viotti w Vercelli i rozpoczęła międzynarodową karierę.

W latach 1995-2006 była Profesorem Uniwersytetu „Mozarteum” w Salzburgu. Elżbieta Chojnacka odkryła klawesyn w muzyce współczesnej oraz wyznaczyła nowe standardy w grze na tym instrumencie. Inspirowała najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, jak I. Xenakis, G. Ligeti, M. Ohana, M. Nyman, Z. Krauze, P. Szymański, P. Mykietyn i H. M. Górecki. Artystka została odznaczona wieloma nagrodami, m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej, francuskim Order Legii Honorowej, „Nagrodą Tasmana” za wybitną indywidualność muzyczną i bezkompromisowość w twórczości, nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za całokształt działalności wykonawczej, za propagowanie muzyki współczesnej ze specjalnym uwzględnieniem muzyki polskiej, za rozwój współczesnego wykonawstwa klawesynowego i inspiracje oraz stymulacje współczesnej twórczości klawesynowej, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej przyznanym przez Prezydenta RP za wybitne zasługi dla polskiej kultury i pracę na rzecz rozwoju relacji polsko-francuskich.

Artystka zmarła 28 maja 2017 w Paryżu. Pochowana została 7 czerwca 2017 roku na paryskim cmentarzu Père Lachaise.


________________________________

Zadania realizowane przez Centrum Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej:

· zachowanie integralności spuścizny Elżbiety Chojnackiej,

· kontynuowanie i pielęgnowanie tradycji wykonawczej współczesnej muzyki klawesynowej,

· popularyzowanie muzyki XX i XXI wieku poprzez koncerty i wykłady oraz współpracę z mediami,

· wykorzystanie nowoczesnej technologii w prezentacjach koncertowych i dokumentacyjnych,

· prowadzenie prac badawczych i publikowanie ich wyników w czasopismach specjalistycznych,

· prowadzenie biblioteki muzycznej zawierającej katalog współczesnych utworów klawesynowych kompozytorów polskich oraz utworów skomponowanych dla Elżbiety Chojnackiej.


________________________________

Wydarzenia w roku 2018 - cykl koncertów „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” w Pałacu w Rybnej:


Wykład - 06.02.2018, Paryż
Wykład pt. "Artysta w domenie naukowej - Elżbieta Chojnacka", stacja naukowa Polskiej Akademii Nauk
http://centre-polonais.fr/artysta-w-domenie-naukowej-elzbieta-chojnacka/

Celem koncertów i towarzyszących im prelekcji jest oddanie hołdu Elżbiecie Chojnackiej, polskiej klawesynistce światowej sławy, uznanej za jedną największych osobowości artystycznych grających na tym instrumencie na świecie oraz promocja współczesnej muzyki klawesynowej ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów polskich. Podczas cyklu zaprezentowane zostaną utwory przynależących do różnych technik i stylów kompozytorskich, wykorzystujących nowoczesną technologią oraz łączących sztuki: muzyczną, literacką i wizualną.
Do udziału w koncertach zostali zaproszeni cenieni polscy artyści: Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Alina Ratkowska, Paweł Gusnar, Małgorzata Klajn oraz uczestnicy Mistrzowskiego Kursu Klawesynowego, który odbędzie się w dniach  8-15 lipca b.r.  w Pałacu w Rybnej.



Koncert I - 27.05.2018, godz. 18.00
„Continuum” - koncert multimedialny
Wykonawcy: Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesyn
Piotr Oczkowski - prowadzenie koncertu
W programie: György Ligeti, Krzysztof Knittel, Tomasz Kamieniak, Jerzy Kornowicz, Andrzej Kurylewicz.
Inauguracja cyklu „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” oraz działalności Centrum Współczesnej muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej z siedzibą w Pałacu w Rybnej, w pierwszą rocznicę śmierci Patronki Centrum, która wykonawczynię koncertu wyznaczyła na swoją następczynię  spadkobierczynię. Aleksandra Gajecka-Antosiewicz jest pedagogiem Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi zajęcia  wykonawstwa muzyki współczesnej oraz nauczycielem gry na klawesynie i fortepianie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Bytomiu. Program koncertu wypełnią w większości kompozycje dedykowane Elżbiecie Chojnackiej. Ukażą one szeroką panoramę zjawisk w muzyce współczesnej, od kompozycji awangardowych, poprzez utwory z wpływami muzyki jazzowej, rozrywkowej i orientalnej. Wykonane zostaną utwory na klawesyn solo, na klawesyn z warstwę elektroakustyczną i wizualną następujących kompozytorów:  György Ligeti, Krzysztof Knittel, Tomasz Kamieniak,  Jerzy Kornowicz, Andrzej Kurylewicz.


Koncert II - 8.07.2018, godz. 18.00
"Klawesyn współczesny wśród śpiewu, metalu, afrykańskich mlasków i innych niesamowitości"
Wykonawcy: Małgorzata Klajn - klawesyn
Piotr Oczkowski - prowadzenie koncertu
W programie: Maurizio Kagel, François-Bernard Mâche, Ton Bruynèl, Jakob ter Veldhuis.
Małgorzata Klajn - znakomita klawesynistka młodego pokolenia jest laureatką wielu konkursów klawesynowych. Z wyróżnieniem ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Marka Toporowskiego. Obecnie kontynuuje naukę na Uniwersytecie „Mozarteum” w Salzburgu. Większość jej solowych recitali poświęcona jest współczesnemu repertuarowi klawesynowemu. Projekt ma na celu ukazanie instrumentu w interesujących dialogach z głosem ludzkim i elektroniką, które zaskoczą niejednego słuchacza. Dźwięku klawesynu kontrastowany będzie z dźwiękami metalu, afrykańskiego języka mlaskowego, odgłosami natury, ludzką mową.


Koncert III - 12.07.2018, godz. 18.00
„Dźwięki unoszą się w wieczornym powietrzu”
Wykonawcy: Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesyn, fortepian
W programie: John Cage, Sergio Ortega, Tomasz Kamieniak (prawykonanie), Aleksandra Gajeckiej-Antosiewicz (prawykonanie).
Koncert prezentujący różne techniki kompozytorskie odzwierciedlające wrażliwość, wyobraźnię i intelekt człowieka XX i XXI wieku. Wykonane zostaną m.in. utwory „dla klawesynisty, który mówi”, jak również „dla klawesynisty, który nie mówi i nie gra” (sic!).


Koncert IV - 14.07.2018, godz. 18.00
„Avanti!”
Wykonawcy: uczestnicy Mistrzowskiego Kursu Klawesynowego


Koncert V - 16.09.2018, godz. 18.00
„Muzyka naszych czasów"
Wykonawcy: Paweł Gusnar - saksofon, Alina Ratkowska - klawesyn
Piotr Oczkowski - prowadzenie koncertu
W programie: Weronika Ratusińska-Zamuszko, Anna Ignatowicz-Glińska, Elżbieta Sikora, Bartosz Kowalski.
Alina Ratkowska - klawesynistka znaczną część działalności poświęcająca wykonawstwu współczesnej, prezentując niejednokrotnie premierowe utwory solowe i kameralne polskich kompozytorów. Profesor dr. hab. UMFC w Warszawie (kierownik Katedry Organów i Klawesynu).
Paweł Gusnar - wybitny saksofonista, jest propagatorem muzyki współczesnej, wykonawcą oraz inspiratorem wielu polskich kompozytorów, a także niestrudzonym promotorem polskiej muzyki w świecie. Artysta dwukrotnie nominowany był do zaszczytnego tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej. Profesor dr. hab. UMFC w Warszawie (prorektor do spraw zagranicznych) oraz wykładowca Katedry Instrumentów Dętych w Akademii Muzycznej w Łodzi.



Koncert VI - 25.11.2018, godz. 18.00

„Dedykacje”
w ramach Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego
Wykonawcy: Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesyn
Piotr Oczkowski - prowadzenie koncertu
W programie: Elżbieta Sikora, Zygmunt Krauze (prawykonanie), Artur Zagajewski (prawykonanie).


NA WSZYSTKIE KONCERTY WSTĘP WOLNY.
Wejścia limitowane - prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc.
Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.
Organizatorzy: Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej, Pałac w Rybnej, Stowarzyszenie Gorczycki.pl.


Mistrzowski Kurs Klawesynowy w Pałacu w Rybnej - 08-15. 07.2018
Prowadzenie kursu: dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Akademia Muzyczna w Łodzi). Wykłady towarzyszące: prof. Marek Toporowski (Akademia Muzyczna w Krakowie), dr hab. Artur Zagajewski (Akademia Muzyczna w Łodzi)

 

________________________________

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz w klasie prof. Marka Drewnowskiego (2000). W latach 2001-2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Elżbiety Chojnackiej, a w 2011-2014 studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Łodzi (promotor prof. Ewa Piasecka). Swoją grę doskonaliła pracując z takimi artystami jak Elżbieta Stefańska, Leszek Kędracki, Czesław Stańczyk, Colin Tilney, Mark Kroll i Ketil Haugsand. Posiada w repertuarze szereg dzieł muzyki dawnej, jak i najnowszej, w tym utwory skomponowane specjalnie dla niej, m.in. R. Gabrysia, T. Kamieniaka, M.T. Łukaszewskiego i B.K. Przybylskiego. Jako solistka i kameralistka występowała w kraju i za granicą: w Anglii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii i Słowacji, pod batutą takich dyrygentów, jak Jerzy Maksymiuk, Marek Moś, Jerzy Swoboda, Rober Kabara, Massimiliano Caldi, Krzysztof Urbański i Szymon Bywalec. Od 1993 roku z siostrą Hanną Balcerzak tworzy duet fortepianowy i klawesynowy. Oprócz działalności koncertowej od 1999 roku zajmuje się pracą pedagogiczną. Od 1999 roku jest nauczycielem gry na fortepianie i klawesynie w OSM I i II stopnia w Bytomiu, a od 2011 wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi.

www.aleksandragajecka-antosiewicz.com



16 grudnia

16
grudnia

niedziela, godz. 18.00

Cykl koncertowy Last notes 

F.Schubert - "Podróż zimowa"

Jarosław Bręk - bas - baryton, Marcin Sikorski - fortepian, Aleksandra Batog - narracja koncertowa

6 stycznia

6
stycznia

niedziela, godz. 18.00, bilety: sale boczne -lewa i prawa: cena 65zł

Noworoczny Koncert Solistów Wiedeńskich
Wiener Solisten Orcherster
, Jevgenij Chrebtov - baryton, Katerina Hebelkova - mezzosopran

2 lutego

2
lutego

sobota, godz. 19.00, bilet 50zł

Ilona Cudek Kwartet, Ilona Cudek - skrzypce, Manfred Manhard - jazz piano, Enrique Ugarte - akordeon, Bernhard Seidel - kontarbas

19 lutego

19
lutego

19.02-24.02

X Mistrzowskie kursy muzyki kameralnej z harfą

prowadzenie: prof. Helga Storck, dr Adam Mokrus, Aneta Salwińska

1 czerwca

1
czerwca
01-02
Warsztaty Suzuki
 

1 lipca

1
lipca

01.07-6.07

X Mistrzowskie kursy dla pianistów

prowadzenie: dr Marian Sobula (AM Kraków) oraz Anna Miernik (asystent)

20 lipca

20
lipca

20.07-27.07

X Mistrzowskie kursy dla zespołów smyczkowych i solistów (duety, tria i kwartety smyczkowe, skrzypkowie, altowioliści,wiolonczeliści)

prowadzenie: Royal String Quartet (Izabela Szałaj-Zimak, Elwira Przybyłowska, Paweł Czarny, Michał Pepol)

25 sierpnia

25
sierpnia

25.08-28.08

X Mistrzowskie kursy dla klarnecistów

prowadzenie: prof.dr hab Roman Widaszek (AM Katowice), dr hab. Jakub Bokun (AM Wrocław), dr hab. Grzegorz Wieczorek (AM Gdańsk)